Katso myös

Uutisia kansainvälisyydestä monelta sektorilta

Tällä sivulla näytetään Opetushallituksen tuottamia uutisia kansainvälisyydestä. Lisää kansainvälisyysaiheisia uutisia Erasmus+ -ohjelmasta, yleissivistävän, ammatillisen ja aikuis- ja korkeakoulutuksen sektoreilta, nuorisotoiminnasta, kulttuurista ja Euroguidance-toiminnasta löydät vasemman sivupalkin kautta .

Ammatillisen koulutuksen uutiskirjeet

OPH ja OKM:n yhteiset uutiskirjeet

Tilaa uutiskirje

12.06.2018

Voisiko urheiluvalmentamisen näkökulmaa hyödyntää opiskelijan ohjaamisessa? Miksipä ei, sanoo lentopalloliiton koulutuspäällikkö Pertti Kulluvaara. Kulluvaara puhui aiheesta AmmatillisE+n kesäpäivillä 5.6.2018

”Tuloksen takana on aina yksilö, jolle valmentaja luo mahdollisuuden onnistua ja oppia”, Kulluvaara sanoo. ”Minusta meillä on paljon mahdollisuuksia oppia toisiltamme. Tämän olemme huomanneet myös tehdessämme yhteistyötä urheiluopistojen kanssa.”

Lentopalloliiton ja urheiluopistojen yhteistyössä urheilu on tuotu osaksi ammatillisia opintoja. Kulluvaaran mukaan tällaisessa kuviossa kaikki voittavat: nuoret säästävät aikaa ja rahaa ja pääsevät opiskelemaan valmentamista, koulut saavat opiskelijoita ja lentopallojoukkue saa valmentajia.

Tunne pelaajasi

Kulluvaaran mielestä jokaiselle johtajalle tärkeintä on tuntea ne, joita johtaa. ”Jos en tunne pelaajiani, en saa heistä parasta irti. Ihan sama on työelämässäkin. Joukkue – tai työpaikka- on täynnä yksilöitä, en voi valmentaa kaikki samalla tavalla.”

Valmentajan, opettajan ja esimiehen tulee toimia mahdollistajana, mutta myös haastaa, sanoo Kulluvaara. ”Jos alan päästää pelaajat helpolla, en välitä heistä. Vaatiminen on välittämistä.”
Kehittymisen haasteita ovat kyky tunnistaa ja ymmärtää tilanteita ja omia taitoja sekä tulevaisuuden hahmottaminen. ”Nuorella pitää olla joku, joka auttaa näkemään tulevaisuuden ja mahdollisuudet, oman maiseman.”

Kulluvaara kehottaa myös pohtimaan, voisiko koulussa opettaa urheilun tai muun harrastuksen näkökulmasta. Hän arvelee, että motivaatio oppia olisi suurempi, jos opetus sidottaisiin nuorelle tärkeään asiaan. Se voisi tarkoittaa vaikka sitä, että lentopalloilija laskisi matematiikan tunnilla lentopallokentän laajuuden tai sen, kuinka kauan pelaajalla on aikaa reagoida syöttöön, joka lähtee 16 metrin päästä 120 kilometrin tuntinopeudella.

”Veikkaan, että tällaisesta näkökulmasta opettaminen voisi olla opettajallekin kiinnostavampaa”, Kulluvaara sanoo.